wal

Totenflak og We Are Live med reklamefilm om kortreisthet i god Totentradisjon


Over 80% av potetene som brukes i Totenflak er fra Toten og noen av potetene kommer til og med fra nabogården til fabrikken, et drøyt potetkast unna. Det måtte det jo bare bli reklamefilm av. 

Totenflak har vært en stor suksess siden lansering. Både potetgullet og reklamen vi har laget har bokstavelig talt falt i smak hos publikum. Når vi i år ønsket å fortelle historien om at over 80% av potetene faktisk kommer fra gårder på Toten, visste vi at vi måtte fortelle det på en ekte og nedpå måte i god Totentradisjon. Vi ble derfor svært entusiastiske når We Are Live kom opp med idéen om at det var mulig å kaste en potet fra nærmeste åker til fabrikken. Mer kortreist enn det blir det jo ikke, sier produktsjef Helene Knapstad i Orkla.

Vær, vonde kastearmer og dugnadsånd
Reklamefilmen ble spilt inn på Toten en grå og tåkete høstdag i november. Det er Motion Blur og Niels Windfeldt som har regi, olympisk mester Andreas Thorkildsen som kaster poteten, den lokale bonden og Totenflakleverandøren Amund som plukker ut potetene og vedlikeholdssjef på fabrikk Ole som tar imot. 

– Dette har vært et prosjekt med høy entusiasme, fleksibilitet og løsningsorientering fra dag 1. Når vi pitchet idéen til Orkla, tenkte vi at det skulle være grei skuring å gjennomføre både kast og produksjon. Men det viste seg fort at det er ikke fryktelig mange i Norge som kaster over 90 meter potet, at været på Toten i potethøstesesong er svært uberegnelig og at det ikke er så lett å skulle følge en potets bane i luften. At resultatet ble så bra er takket være fantastisk samarbeid, entusiastisk kunde, en olympisk mester, at Totentåken gjør seg bra på film, at Niels har regi og at lokale krefter både bidro med prøvekast og som aktører i filmen, sier Sigmund Malkenes, rådgiver i We Are Live.

Filmen ble lansert på TV og i digitale kanaler våren 2020.