wal

WAL står bak det nye kommunikasjonskonseptet til Extra 


Med det nye slagordet “Gjør det billig!” spisser Extra kommunikasjonen for å ta en tydeligere posisjon som lavpriskjede. WAL står bak strategi og konsept.

Herman Mueller Stormyr, rådgiver og byråleder i WAL, har ledet strategiprosessen i nært samarbeid med Extra og forteller om det nye kommunikasjonskonseptet.

– Det er tøff konkurranse blant billigbutikkene og vi ser behovet for å ta en tydeligere prisposisjon. Historisk sett har Extra snakket om både stort utvalg og lave priser, men spisser nå posisjonen og vekter opp prisaspektet, ettersom dette er den viktigste påvirkbare driveren for målgruppen vår. Utvalget skal oppleves i butikk. Vi har jobbet for å skape en plattform der vi kan snakke om ulike prisbevis, medlemsfordeler og billige dagligvarer, knyttet opp mot sesonger og varegrupper.

Kreative ledere og kreatører i WAL, Simen Frogner og Fredrik Bjørn, har utviklet konseptet. Frogner snakker om arbeidet.

– Extra er en stor aktør som skal favne bredt og folkelig, og det har vi lagt til grunn når vi har jobbet med det kreative. “Gjør det billig!” er en kort, enkel setning som er umulig å misforstå, og som kan brukes både som en oppfordring til målgruppen og som en påstand fra Extra selv. I lanseringen har vi skapt et univers der to ekstreme sparere, Petter og Morten, stadig prøver å “utspare” hverandre. Men det er én ting de er enige om; nemlig hvor man skal handle dagligvarer. Konseptet er folkelig og kan brukes for å både bygge merkevare og kommunisere taktiske tilbud. 

Lanseringskampanjen består av blant annet filmer til TV og kino, printannonser, digitale uttak og radio. Filmene er produsert av Einar Film med Torstein Bjørklund på regi.