wal

Et annerledes idrettslag

I Norge vokser over 100 000 barn opp i lavinntektsfamilier. Mange av dem har ikke mulighet til å drive med organisert idrett. For å skape oppmerksomhet rundt denne utfordringen opprettet vi Heia IF – Norges største idrettslag, uten en eneste utøver.

Heia IF er en del av Coop-dugnaden, et samarbeidsprosjekt mellom Coop og Røde Kors. De dekker medlemskontingent og treningsavgift for barn i familier med svak økonomi, hvilket gjør at flere barn får mulighet til å delta på organisert idrett med venner og klassekamerater. 

Kampanjen består av en hovedfilm til tv og kino, utendørsboard, et stunt på Lerkendal, samt snutter til SoMe. I uttakene blir vi kjent med det uvanlige idrettslaget Heia IF.  

– Vi ble overrasket da vi fikk vite at det er over 100 000 barn i Norge som lever i lavinntektsfamilier og at tallet er stigende. Da vi oppdaget at dette tallet hadde utgjort Norges største idrettslag hvis det hadde vært et faktisk lag, så vi muligheten til å belyse problemet på en litt annerledes måte, og dette ble premisset for hele kampanjen, sier kreatør Simen Frogner.

Hovedfilmen er produsert av WeMake med Alexander Halvorsen på regi.  


Da RBK møtte Molde søndag 27. oktober ble Molde fulgt ut på banen av maskoter, mens RBK holdt draktene til Heia IF som et symbol på alle barna i Norge som ikke har mulighet til å delta i organisert idrett.  



Vil du støtte Heia IF? På heia-if.no kan du kjøpe supporterskjerf. Inntektene går uavkortet til Røde Kors som dekker medlemskontingent og treningsavgift for barn i familier med svak økonomi.